Dikuasakan oleh Blogger.

H.AT.I

Khamis, 26 Mei 2011


''Didalam tubuh kamu ada segumpal darah..jika baik lah ia maka baiklah keseluruhan tubuhmu,jika buruklah ia buruklha kamu....segumpal darah itu adalah hati''

Hati ini amat penting jika seseorang tidak menyuburkan hati dengan ayat-ayat ALLAH dia aka berasa sepi dan tidak merasakan ada insan yang mencintai nya..anda pernah rasa?
jika perkara ini berlaku banyakan bertaubtat membaca alquran dan berzikir..

dibawah ini ada beberapa cara merawat permasalahan hati:-


Pertama
: Hendaklah seseorang itu duduk dan belajar dengan seseorang guru yang bijaksana, mempunyai keistimewaan dan kepandaian tentang penyakit jiwa, yang mampu mengubati penyakit hati, kemudian ikutilah nasihatnya serta selanjutnya melakukan perubahan dan kebaikan dengan kesungguhan hati, azam yang kuat dan keikhlasan.

Kedua: Seseorang itu perlu mencari seorang sahabat yang boleh dipercayai, yang suka membetulkan kesalahan. Selain itu, kawan tersebut perlunya yang pandai memeriksa dan kuat pula agamanya.

Ketiga: Seseorang itu perlu mengambil manfaat tentang wujudnya keaiban di jiwanya daripada mulut musuh-musuhnya, kerana pandangan orang yang membenci itu dapat melihat keburukan yang tidak mungkin dapat diketahui oleh orang-orang yang menyayangi.

0 dah mai dah komen:

Catat Ulasan

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP