Dikuasakan oleh Blogger.

A.R.B.I.Z.A.L.E.H.A

Sabtu, 10 Mei 2014

A.R.B.I Z.A.L.E.H.A
Tup tup kedebuk… aku baru sedar selama ini aku banyak post  tentang kawan sahaja. Mari aku ceritakan tentang serba sedikit keluarga.. aku susuri keluarga aku pada 8 bahagian..agar mudah untuk aku ceritakan dengan lebih baik dan mudah difahami.
Keluarga Bahagian Satu.
Aku dilahirkan dengan kacukan darah bugis dan jawa.. Bugis adalah darah belah ayah aku,secara mudah bugis ini orang nye putih dan kecik2 namun bugis ini banyak yang pandai2 dan sangat suka mengunakan rempah apabila memasak.  Arwah atok abah dan Atok Mok adalah berdarah bugis dan salah silah keluarga aku tidak berapa tahu,,namun apa istimewa nya atok2 aku ni adalah mereka kuat pegangan agama..aku suka tatkala aku dibesarkan dengan  keluarga yang sangat mehami agama…aku selalu terngiang2 kisah adik beradik ayah aku yang sangat rapat..setiap satu  bulan akan mesyuarat keluarga untuk bincangkan hal2 keluarga..seronok masa tu kami akan berbual dan berkongsi cerita…dan apa aku paling suka aku teringat kisah ayah..ayah selalu kata yang arwah tok mok selalu beri anak makan yang terbaik walaupun hidup tidak mewah.. dan selalu menjaga ayah… ayah aku ni anak sebelum bongsu.. Mak ngah Dodi selalu menjaga ayah..  buatkan ayah air  waktu ayah bujang…  sejenak aku mengimbau sejarah…tatkala ayah aku berhenti kerja di maybank..arwah tok abah sangat marah..tapi lepas ayah aku ceerita yg bahaya kerja diterenganu… arwah tok abah terus setuju dengan ayah… tok abah saying ayah….tok mok pon mcm tu..bila sakit suka kalau ayah disisi… ini  kisah atok nenenk belah ayah
Manakala, belah arwah ibu adalah berdarah jawa.. Mudahnya jawanber badan bidang dan besar ..jawa ini selaluya kasar sedikit.. Tok minah dan Arwah tok hamid…..adalah ibudanayah arwah ibu aku… arwah tok hamid sahaja berdarah jawa.sebab tok minah berdarah melayu Johor. Arwah ibu bukan lah datang  dari keluarga yang senang tapi keluarga yang rajin dan tidak pernah untuk putus as.a..aku banyak mendengar kisah belah ibu aku sebab masa aku bersana tok minah sangat lama..dan suka bercerita….nenek aku ni dulu adalah pnjual kuih  dan lain2 makanan traditional melayu di singapura untuk menyara anak2..manakala  arwah tuk hamid adalah driver warga british masa itu… mereka sukakan pendidikan.. sebab tu nenek aku selalu pesan ‘ Belajar rajin untuk naikan maruah keluarga..pendidikan sangat penting” huhu… aku x sempat jumpa arwah tok hamid sebab waktu aku lahir tok  hamid dah meninggal…. Tok minat suka masak apa yang cucu dia suka…sama juga mcm tok mok.. aku sayang mereka berdua…teringat suatu  hari tatkala arwah ibu dapat masuk ke uitm… nenek dapat duit dan jahit baju untuk arwah ibu… untuk  blajar kat uitm… teringat kisah ini..meleleh air mata aku..  nenek sangat sayang arwah ibu.. namun ibu pergi dahulu… bila bukak album gambar lama2 mesti  nenek nanges tgk gambar arwah ibu… atok hamid pulak..waktu arwah ibu kawen..dia asek nak jumpe arwah ibu je..rindu semacam..btw ibu aku ni anak sulung dari 3 dan satu2 nya perempuan..huhu


Huhu ini bahagian satu… aku doakan arwah tok mok,tok abah, tok hamid dan arwah ibu  bahagia di dunia sana… aku saying mereka.. 

0 dah mai dah komen:

Catat Komen

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP